La XMCNC produeix la seva primera exposició itinerant, dedicada a les dones científiques

L’exposició (In)visibles i (O)cultes és una producció original del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que la XMCNC ha completat amb l’addició de més dones catalanes.

(In)Visibles i (O)Cultes és una exposició temporal que posa el focus sobre 24 dones científiques que, des de l’Antic Egipte fins a la Gran Bretanya del segle XXI, han estat, per raó de gènere, silenciades, apartades o directament esborrades la història de la ciència. La primera metgessa de la història, Peseshet (Egipte, 2.400 aC), l’astrònoma Aglaonice (Grècia, 200 aC) o la botànica, Blanca Catalana de Ocón (Espanya, 1860-1904), entre moltes d’altres, han hagut  d’esperar molts anys o segles per recuperar la veu gràcies a un revisionisme històric amb perspectiva de gènere  que es va iniciar a la segona meitat del segle XX i que ha agafat un impuls imparable ja entrat el segle XXI.

L’exposició és una producció original del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i ha estat comissariada per Mireia Alcaine. L’adaptació per a la itinerància ha estat promoguda per la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya, que ha anat més enllà incorporant altres dones catalanes que han fet aportacions a la ciència en diferents moments de la història. Es tracta de dones identificades per la comissària de l’exposició, Mireia Alcaine i pels equips dels museus de la Xarxa, vinculades a cadascun dels museus, que s’aniran afegint respectivament a l’exposició en la seva itinerància pels diferents centres. La botànica Creu Casas (Barcelona, 1913 – Bellaterra, 2007), la paleontòloga Lourdes Casanovas (Sabadell, 1934), la geòloga Carmina Virgili (Barcelona, 1927-2014) o la metgessa i precursora de la fecundació artificial Cecília Marín (Banyoles, 1903 – Barcelona, 1959) són algunes de les dones catalanes que s’han sumat a l’exposició original.

La primera parada d’aquesta itinerància tindrà lloc al Museu de les Terres de l’Ebre (Amposta), on (In)visibles i (O)cultes es podrà veure a partir del mes de febrer. L’exposició és una invitació a descobrir i visibilitzar totes les dones que han fet aportacions a la ciència i a reivindicar el seu treball.