La Xarxa viatja a Leiden, als Països Baixos

Representants de nou dels onze museus que formen la Xarxa van viatjar el passat mes de maig a Leiden, als Països Baixos. El grup va visitar dos museus de la localitat i va compartir coneixements amb els tècnics dels dos equipaments.

En concret, un total de 14 persones amb perfil directiu i tècnic, juntament amb la Cap de Coordinació Museística del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya, Anna M. Garrido, i la Coordinadora de la XMCNC, Olga Llobet, van visitar el Naturalis Biodiversity Center (Museu Europeu de l’Any 2021) i el Rijksmuseum Boerhaave (Museu Europeu de l’Any 2019).

Segons apunten els participants, l’experiència va ser molt enriquidora. Anna M. Garrido va explicar que havia estat molt útil per “conèixer bones i males pràctiques, i per generar nous contactes professionals”, mentre que Xènia Aymerich, de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont, apuntava que havia servit també per “valorar millor les coses ben fetes que fem nosaltres, com ara les estratègies d’accessibilitat a les exposicions i a les instal·lacions en general”.

Durant dos dies, el grup va entrar en contacte amb el personal tècnic del Naturalis Biodiversity Center, el qual va presentar les pràctiques i estratègies que duen a terme pel que fa a la gestió de col·leccions i els programes educatius i de l’exposició. A través de la visita a les exposicions d’ambdós museus, els assistents també van conèixer nous recursos museogràfics, enfocaments conceptuals i tendències expositives per posar en valor. Una experiència que, a més, va servir per enfortir i consolidar la Xarxa com a comunitat de treball. La directora del Museu d’Alcover, Ester Magrinyà, va explicar que aquest viatge havia cohesionat el grup: “Ens hem conegut més bé entre nosaltres, i també hem contrastat experiències pròpies i hem conegut les experteses de cadascú”.

En general, l’experiència va ser molt positiva i es van complir els objectius d’aquesta trobada, com la promoció del coneixement d’institucions museístiques capdavanteres i de les pràctiques de treball, alineats amb les comeses que el document Museus 2030. Pla de museus de Catalunya estableix per a les xarxes temàtiques.